Derularea proiectului TABĂRA DE LÂNGĂ CASĂ (2)

În acest episod, continuăm prezentarea activităților la care au participat elevii din prima grupă îmscrisă în proiectul educaţional TABĂRA DE LÂNGĂ CASĂ, în perioada 11-22 iulie 2020.
Sesiunile de observare a cerului nocturn, au avut ca țintă identificarea constelațiilor cu ajutorul hărții mobile, identificarea stelelor mai importante și planetelor vizibile la momentul activității, identificarea elementelor sferei cerești, observarea cometei C/2020 F3 (NEOWISE), observarea Stației Spațiale Internaționale.

În contextul trecerii în acest an la ciclul solar numărul 25, una dintre lucrările practice s-a referit la determinarea numărului Wolf. Acest indice al activităţii solare a condus la stabilirea ciclului solar – perioada după care se repetă numărul maxim şi cel minim de pete solare (11,1 ani). Ciclul 1 a fost stabilit arbitrar în anul 1755.

Lucrarea practică a permis elevilor studierea petelor solare şi comportamentul lor în timp, folosind date şi fotografii cu imaginea fotosferei în diferite zile obţinute cu ajutorul satelitului SOHO al Agenţiei Spaţiale Americane. Ei sunt acum capabili să descrie existenţa petelor solare pe suprafaţa Soarelui și schimbarea zilnică a numărului de pete solare. Acesta ar putea fi un domeniu de studiu pentru un astronom amator. El poate valorifica datele obținute zilnic, prin rapoarte trimise la instituțiile de profil.

În cadrul atelierului 2, participanții au învățat să mânuiască telescopul CORONADO MAX III achiziționat recent și au observat fotosfera Soarelui.

O lucrarea practică deosebită a fost propusă elevilor de doamna director Mariana Balan – profesor de geografie la Școala Gimnazială „Episcop Iacov Antonovici” Bârlad, pentru valorificarea materialelor primite în urma participării la workshop-ul organizat de Agenția Europeană Spațială, în Olanda, în octombrie 2019. Astfel, folosind un kit de materiale pentru nave spațiale – „Descoperirea diferitelor proprietăți ale materialelor”, elevii au investigat şi au experimentat o varietate de materiale diferite. Kit-ul este o cutie care conține șase seturi de cuburi realizate din diverse materiale, precum și toate echipamentele necesare pentru testarea cuburilor.

Cinci activități le-au permis elevilor să ia cunoștință de proprietățile diferitelor materiale, comparând și grupând materialele din set pe baza conductivității electrice, conductivității termice, masei, magnetismului și rezistenței la impact. Participanţii au înţeles prin această activitate care materiale sunt cele mai potrivite pentru diferite părți ale unei nave spațiale. Această resursă ia ca exemplu modulul de serviciu european al ESA, o capsulă care va alimenta navele spațiale Orion ale NASA. Modulul de serviciu european include rezervoare mari care conțin combustibil și consumabile pentru astronauți: oxigen, azot și apă.

Elevii au fost încântați de posibilitatea de a efectua experimente, de a măsura, de a înregistra date şi de aşi prezenta rezultatele despre materialele studiate, pe baza conductivității electrice, conductivității termice, masei, magnetismului și rezistenței la impact.

Doamna prof. Mariana Balan a subliniat faptul că o astfel de activitate nu se adresează doar pasionaților de astronautică, ci este o activitate prin care putem aduce elevii mai aproape de disciplinele din aria STEM.

Elevii din prima grupă înscrisă în proiect, au primit Certificatul de participare la TABĂRA DE LÂNGĂ CASĂ. Ei urmează să participe până la sfârșitul vacanței de vară, la o serie de activități observaționale vizând planetele şi curenții de meteori activi în această perioadă.

Coordonator proiect, prof. Ioan ADAM